Min nabo på lærerværelset - biologi og kemilærer - fortalte
mig, at han havde haft form 2 med i kemilaboratoriet – det havde været en stor
succes. Ja? Sagde jeg – kemilaboratoriet? - Kan man lave spændende kemi eksperimenter
i kemilaboratoriet? Nej da, sagde han – men bare det at vi har et
kemilaboratorium og kan gå derop – og sidde på taburetterne og jeg skriver på
tavlen der. Så ved eleverne, at vi har et laboratorium og at kemiundervisning
hører til i et laboratorium - også selv om vi ikke rigtig kan lave nogle
eksperimenter. Øh - ja, sagde jeg. Jeg har godt nok ikke brugt hverken fysik-
eller biologilaboratoriet. – jo, det store biologilaboratorium lige uden for
døren - også kaldet naturen – men ellers ikke. Det er ikke mange skoler, der
kan prale af at have science laboratorier – og ikke mange skoler der har så
mange lokaler som Bweranyange, – det kan vi godt være stolte af – sagde han. –
Jeg tror jeg kan tælle det op til 8 kontorer, to laboratorier inkl. opbevaringsrum,
10 klasselokaler (vi har 6 klasser – og der kan max blive 8 klasser.)– et
bibliotek, et stort værksted, to lærerværelser, et konferencerum, spise og
foredragssal, samt diverse sovesale. Derudover garage og skur til nattevagten.
Den ”overhaling” vi fik på sidste lærermøde, har knyttet
science lærerne tættere sammen. Jeg har taget deres parti – og for det meste er
vi også ret enige – men indimellem diskuterer vi også forskellige synspunkter. Efter
afrikanske forhold er det faktisk en ganske flot skole – science lærerværelset
og det ene klasseværelse er lige blevet sat i stand – og resten er også i pæn
stand.
Men bruger vi resurserne og pengene på den rigtige måde? Får
vi nogen dygtige elever ud af de flotte klasselokaler og mange kontorer? Det er
vel det det drejer sig om? …………..Eller hvad? Kunne man nøjes med ét science
laboratorium – og så også have fået lidt udstyr til det? – Jeg har længe undret
mig over, at jeg aldrig kunne komme på biblioteket – der er en hel, meget stor,
bygning til bibliotek. – Jo, jeg kikkede ind en af de allerførste dage, jeg var
på skolen.
I dag spurgte jeg så den akademiske master (det er heller ikke titler, der mangler her på skolen) om jeg måtte låne nøglen og gå op, og kikke i biblioteket. Neeej – joooh øøøøh – joo hvis jeg lovede ikke at lukke nogle elever ind, kunne jeg vel godt kikke ind. Jeg fik en nøgle og låste mig ind på biblioteket.
I dag spurgte jeg så den akademiske master (det er heller ikke titler, der mangler her på skolen) om jeg måtte låne nøglen og gå op, og kikke i biblioteket. Neeej – joooh øøøøh – joo hvis jeg lovede ikke at lukke nogle elever ind, kunne jeg vel godt kikke ind. Jeg fik en nøgle og låste mig ind på biblioteket.
Der er fyldt med rod – men der er også mange gode ting. Bl.a.
står der 10 fysik bøger, som mine form 2 piger har rigtig meget brug for – men
som de ikke kan låne – hvorfor? Spurgte jeg selvfølgelig den akademiske master.
Jaaaaah joooh meeen det er altså sådan,
at der ikke rigtig er nogen, der har ansvar for biblioteket i øjeblikket, så
eleverne kan ikke komme på biblioteket. Jeg så også en bog hvor man skrev hvem
der havde lånt bøger – den sluttede midt i 2015. Hvis de havde spurgt mig,
havde jeg gerne åbnet biblioteket nogle timer om ugen.
Walimu Bomba, walimu Mtubi, walimu Nkangazi - og jeg - Walimu
Bodil - diskuterede denne eftermiddag. Hvordan drive skole? – Hvorfor er
eleverne ikke superdygtige, når vi har så mange fine faciliteter? Hvad er vigtigst lokaler eller lærere? Kunne man have købt bøger, i stedet for at
bygge klasselokaler som ikke bliver brugt? Vi er ikke enige! – For afrikanerne
er skolens bygninger, kontorer, og laboratorier vigtige, også selv om de ikke
kan bruges efter formålet – eller slet ikke bliver brugt.
Vi kan vise, at vi har en flot skole! Vigtigt at nogen passer på kopimaskinen og sodavandskassen. – Alligevel er det irriterende, for lærerne, at have mange gode undervisnings Cd’er og så bliver fjernsynet ikke repareret. Irriterende at få nej til at få en fotokopi når man har brug for en – og i stedet må skrive af en time. – Men - faktisk kan de godt se fordelen ved at have et computerrum – også selv om computerne ikke virker – det giver skolen – og lærerne på skolen - prestige.
Vi kan vise, at vi har en flot skole! Vigtigt at nogen passer på kopimaskinen og sodavandskassen. – Alligevel er det irriterende, for lærerne, at have mange gode undervisnings Cd’er og så bliver fjernsynet ikke repareret. Irriterende at få nej til at få en fotokopi når man har brug for en – og i stedet må skrive af en time. – Men - faktisk kan de godt se fordelen ved at have et computerrum – også selv om computerne ikke virker – det giver skolen – og lærerne på skolen - prestige.
Vi bliver til sidst enige – det er regeringens skyld – (det
vil sige, jeg har ikke rigtig nogen mening om Tanzanias regering) – at tingene
fungerer som de gør – at der ikke er apparatur i laboratorierne, en kompetent
person til at styre biblioteket osv. Lærerne fortæller, at politikerne er ligeglade
med uddannelse – de sender bare deres egne børn til Europa eller USA for at få
en god uddannelse og hvis politikerne, eller deres familier, bliver syge rejser
de samme vej. De - politikerne – tænker kun på at tjene penge til sig selv. Diskussionen
slutter med lidt snak om demokrati, om at være et ungt demokrati, om
undervisning i demokrati men også om den allestedsnærværende korruption. Tak
for en spændende diskussion til mine tre gode science kolleger.
PS: Så kom resultaterne for sidste prøver. Trist læsning - især
for form 4 – som jo er færdige til november– omkring 8 % får F – det betyder,
at de ikke har bestået. 88 % ender med karakteren D – det er bestået, men
bestemt ikke godt. Så kan I selv regne ud hvor mange procent der er tilbage til
A, B og C. Det er især matematik og fysik, som det er galt med – mine form 2
fysik elever fik D. – Det er jeg bestemt ikke stolt af! Der må skaffes nogen
bøger og noget apparatur - og så skal de altså lærer at regne – de piger - helt
simple ting. – Hvordan regner man 50 cm om til meter? For slet ikke at tale om
cm2 til m2. Når 2X = 8 hvad er så X? Og lignende
problemstillinger. Det skal man altså kunne på form 2 (ca. 9. klasse)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar