Hvor er den tid dog blevet af? Jeg har kun tre dage tilbage
på Bweranyange. En dag med undervisning og to dage med prøver. Det er vemodigt,
at skulle tage afsked med pigerne. Men det er også tankevækkende, at min
undervisning ikke har givet større resultater. Jeg har været ”efterskolelærer”
i tre måneder og er ikke helt tilfreds med min indsats i fysik. Jo, jeg har
gjort det så godt jeg kunne – og sommetider også bedre end jeg troede jeg
kunne. – Jeg har brugt lang tid på at læse og gennemtænke alle muligheder –
fået nogle af de bedste elever til at gentage på swahili – så jeg troede, alle
elever forstod. Alligevel har jeg, gang på gang oplevet, at eleverne ikke har
forstået, eller ikke kunne huske, det vi lige har snakket om.
De sidste prøver var, som jeg tidligere har skrevet, heller ikke alt for gode. Noget nemmere er det gået med biologi – pluk et bananblad og der er undervisningsmateriale til flere timer – prøvekaraktererne, i biologi, var også noget højere.
De sidste prøver var, som jeg tidligere har skrevet, heller ikke alt for gode. Noget nemmere er det gået med biologi – pluk et bananblad og der er undervisningsmateriale til flere timer – prøvekaraktererne, i biologi, var også noget højere.
Ikke bare jeg, og mine elever, men hele skolen har et
problem. Elevtallet falder kraftigt og elevernes karakterer falder lige så
kraftigt. Jeg har tænkt meget over hvorfor – og selvfølgelig er det svært at
undervise 58 elever i fysik uden bøger og apparatur, men det gør de jo også på
de andre skoler – og det står endnu værre til i matematik – og det forstår jeg
ikke. Selvfølgelig mangler det fag også bøger, men matematik er et helt teoretisk
fag – det burde være muligt. Men hvad ved jeg?
Ja, der er 58 elever i min form 2 klasse – men i form 3 og 4
er fysik valgfrit, og rigtig mange vælger det fra. Det betyder, at nogle lærere
kun har ca. 15 elever i klassen. - Jeg tror, at det er de elever, der er bedst
til fysik, der vælger det til. Alligevel er deres fysikkarakterer noget lavere
end karaktererne på form 1 og form 2. Det vil jeg tænke over, inden jeg vender
tilbage igen i september eller oktober, forhåbentligt med en kuffert fuld af hjælp
til undervisningen. Jeg skal også have købt nogle matematikbøger, når jeg
kommer til Bukoba. –Jeg skal forstå hvorfor matematik er bundskraberen - hver
gang – og hvorfor Bweranyange ligger noget lavere, i matematik, end andre
tilsvarende skoler -
- - HOV! – Ja - jeg har læst de fleste af de der statistikker - som jeg syntes var så unødvendige - - - - når de nu alligevel var lavet!
- - HOV! – Ja - jeg har læst de fleste af de der statistikker - som jeg syntes var så unødvendige - - - - når de nu alligevel var lavet!
Her er solen og varmen og tørvejret for alvor sat ind. Vi
har ikke fået regn i to uger. Når jeg går hjem fra skole, kan jeg se, at de små
bønneplanter er begyndt at hænge. Det er ikke godt – men det er ikke nemt at
finde ud af, hvornår det regner og hvornår det ikke regner. – Klimaforandringerne
har skabt store ændringer i regn- og tørtiden her og det kan få store
konsekvenser for befolkningen i og omkring Bweranyange. Årsagerne kan vi
diskutere på science lærerværelset – men kan vi gøre noget ved det? Er det
Danmarks og de andre industrilandes skyld?
Det har været en fantastisk oplevelse at bo, og være
volontør, i Bweranyange. Pigerne og lærerne har været dejlige, sjove og
spændende at tale med og være sammen med. Og det har været dejligt med freden
og roen, i Sister Zeulias hus, når jeg endelig havde fri.
Jeg er blevet forkælet med rigtig dejlig mad. Naturen er også helt fantastisk heromkring, når jeg har haft tid, har jeg gået lange ture - kikket ind i Rwanda – hilst på primary school elever – og på en masse andre. Vejene heromkring er lettere at gå på end at køre på.
Jeg er blevet forkælet med rigtig dejlig mad. Naturen er også helt fantastisk heromkring, når jeg har haft tid, har jeg gået lange ture - kikket ind i Rwanda – hilst på primary school elever – og på en masse andre. Vejene heromkring er lettere at gå på end at køre på.
Nu glæder jeg mig til at holde påske i Bukoba – ved
Victoriasøens bred – tage, nogle dage, til Kyerwa og hilse på gamle venner, men
også til at vende tilbage til Danmark til foråret og de lange lyse sommerdage
og sommernætter.
Mange varme og kærlige hilsner Bodil
PS: Da vi fik elektrisk lys, kunne jeg godt se, at min unge
pige i huset havde adskillige grå hår. I går havde hun så besøg af et barnebarn.
Dina er mor til 4 børn - de tre er gift og det yngste barn – en dreng - går på form 3. Så helt ung er min unge pige i
huset ikke! Men dygtig og venlig det er hun!
Og så fik vi gang i hæklenålene og stoppenålene. Adskillige
skoleuniformer er blevet repareret. Der er mange af pigerne, der er ganske
ferme med en hæklenål. Jeg tror der er bedre internet i Bukoba, så kommer der
billeder.
Vi læses ved i Bukoba. - Og så skal jeg da lige love for, at at vi fik vandet de bønne-planter!
Kære Bodil
SvarSletMange tak for dejlige breve!!
Det er fantastisk det du gør!
Kærlig hilsen Birgit Smedegaard -
Som du var i Bangladesh sammen med