1

1
Tre piger fra Bweranyange.

søndag den 23. oktober 2011

Mon mit hoved kan revne?

- Hvis man fylder for meget i det?                 
Jeg håber min hjerneskal kan klare trykket.
Jeg må se at få taget nogle flere billeder- så der ikke fortsat skal være aber sammen med mine tanker.


Det er knap to år siden jeg stod i et hindutempel for første gang. Det var i Dhaka, Bangladesh. Flot, flot tempel, men slet ikke så storslået som templet i Tiruvannamalai. Vi var to som havde udvidet vores studietur i Bangladesh med en uge i Dhaka. Blandt meget andet besøgte vi et hindutempel, mit første rigtige besøg sådan et sted. På det tidspunkt troede jeg - nej jeg vidste - at hinduerne troede på tusindvis af guder. Vi blev vist rundt i det meget smukke tempel.  Tid til spørgsmål – jeg kan ikke huske hvad jeg spurgte om, men jeg husker svaret helt klart. Vi blev trukket med hen til en plade med mange stearinlys – det i midten var noget større end de andre. Rundviseren tændte det store lys, det var den ene Gud – brugte lyset til at tænde to lys – i første omgang - senere endnu flere lys – men det var stadig den samme flamme, han havde kun tændt en flamme. Han fortalte, at der kun var ´en Gud, men han havde så mange sider og hver Hindugud beskrev en side af Gud Brahma. Jeg var chokeret – det er ikke for meget at sige. Da vi gik, sagde han, der havde vist os rundt. ”Bed for mig” Jeg var målløs – Det var jo forskellige religioner – det kunne han da ikke sige! Det kunne jeg da ikke gøre!


Det er to år siden, og nu sidder jeg her i Indien – noget skete den dag.

Som jeg har fortalt har jeg været i hindutemplet flere gange, oplevet puja helt tæt på, hindupræsten har nævnt mit navn for Lord Shiva. Det er helt OK, for der er kun en Gud, det er også ham der er i templet.

I går kom  der teologistuderende på kursus på Quo Vadis. Spændende!



Rundvisning, og så lidt om dialog, efterfulgt af et meget tankevækkende - og langt -  foredrag. Det med dialog mellem de forskellige religioner er bare så spændende!! Har kristne missionærer altid gået i dialog med de religioner som de blev sendt ud for at missionere blandt? Ja, det har de vel, og undersøgt religionerne, og skrevet om dem. Vi kan, og skal, ikke omvende folk, den slags har vi Gud og Helligånden til – hvis de overhovedet skal omvendes. Men hvad så med missionsbefalingen? – Den findes ikke i de ældste håndskrifter, og er en senere tilføjelse? Er sandsynligvis ikke rigtige  ”jesusord”.
Har været i templet igen i dag. Inde i det allerhelligste. Snak med Hindupræsten. Han fortæller at  han ber´ til Jesus inden han starter sin præstegerning om morgenen. I et hindutempel! Spørgsmål til hindupræsten om en kristen kan tilbede den kristne Gud i et hindutempel –han svarer, at det kan han selvfølgelig godt.


Jeg kunne spørge, kan en hindu lave puja i Haderslev Domkirke?? Nej det kan han ikke! Ikke så vidt jeg kan se. Hvorfor er det sådan?



Vi fik igen en virkelig flot modtagelse i templet, rundvisning, puja, mulighed for at stille spørgsmål. Blomsterkranse, billeder og kager.

Pu ha, jeg er træt i aften, det her kræver mange tanker –ikke på et tag, men i en god bambusstol hjemme i mit hus.

Håber mit hoved holder.


Kærlig hilsen til jer der stadig gider læse mine overvejelser.

Bodil






Ingen kommentarer:

Send en kommentar