Tror jeg virkelig, at eleverne kan lære noget, hvis jeg ikke
straffer dem? Ja, det tror jeg faktisk for fuld alvor på. Så ville han også
lige vise mig, hvordan man underviser på den rigtige måde – jeg skulle udfylde
skemaer, logbøger - men altså for min egen skyld, og ikke så meget for
elevernes skyld. Og så skulle der ikke grines så meget i mine timer! Og OK,
eleverne griner, når der er noget som jeg ikke lige kan finde ud af – og det er
temmelig tit. Det fortalte jeg ham ikke – man må vel også have nogle
hemmeligheder.
OK! Den første dag jeg var her, ydmygede jeg ham foran alle
hans elever. Han sagde til mig at vi lige skulle snakke sammen – jeg kunne lige
gå med. Men han skulle have matematik og havde regnet med at placere mig bag i
klassen - men det syntes jeg ikke lige var sjovt – så jeg rejste mig op og gik
ud – sagde at jeg gik en tur på skolen, indtil han havde tid. Eleverne grinede
og han så lidt forbløffet ud.
I dag fik jeg vist tak for sidst – men jeg kommer altså ikke
for at lære, hvordan man underviser i Tanzania. Jeg håber, jeg kan plante nogle
små frø af dansk undervisning i Tanzania. Lærerne bruger meget tid på
forberedelse af undervisningen, som ikke har spor med undervisningen at gøre.
Jeg oplevede mange gange, at de ikke helt havde styr på det, de skulle
undervise i, da jeg var her sidste år.
Mange elever ligger på knæ - klar til at få tæv af en lillefingertyk kæp. |
I morges oplevede jeg en elev, som lå på knæ foran en lærer,
medens han slog på hende med en kæp. Det er første gang, i år, at jeg har
oplever det. Jeg vendte mig og gik ud igen. Jeg ved ikke hvad hun havde gjort –
men det var altså et menneske, som han slog på - hvis det var mig, der havde
været udsat for den behandling, tror jeg, at jeg var blevet både vred og
trodsig.
Lang debat bagefter med flere lærere. Må man ikke slå børn i
Danmark?– Heller ikke forældrene? Må en mand så heller ikke slå sin kone? Altså
i Danmark render vi ikke rundt og slår hinanden – sagde jeg. Men hvordan får
jeg, som mand, så banket, ind i hovedet på kvinder og børn at jeg er den
stærkeste og derfor altid har ret. (Sætningen er ændret lidt men meningen er god
nok.)
Her i eftermiddag var der så lærermøde, der skal være
”terminsprøver” – det er der i slutningen af hver måned. Lærerne vrider sig
lidt – det koster både forberedelse og rettearbejde bagefter – men sådan bliver
det altså - og kan vi lave det en fredag, lørdag, søndag? Ikke godt, det er jo
Kirkes skole så søndag formiddag er ikke så godt. Men fredag, lørdag, søndag
eftermiddag og aften? - Spredte protester – lovning på mad lørdag og søndag -
både frokost og aften – lidt knurren i krogene – da forstanderinden siger, at
det er så en aftale. Planer om en ny struktur på skemaet. Eleverne har 40
timers undervisning om ugen, 8 timers rengøring, foruden tid i shambaen, maling
af mel til ugali. Parade og morgensang
en time hver morgen. De har to gange 40 minutters spisepause hver dag - de
reduceres til 20 minutter hver. Rengøring flyttes til tidlig morgen og efter
aftensmaden – som på skolen serveres kl. 20 – det giver plads til otte
yderligere timer. Og kunne man så ikke også lægge nogen studietimer ind i løbet
af lørdagen og hvad med søndag eftermiddag? Så kan de jo vaske tøj m.v. om
aftenen. Spredte protester og lidt knurren fra lærere – men som forstanderinden
siger, så prøver vi det bare som en forsøgsordning. Så det…………
Ikke fordi Edina, forstanderinden, er diktatorisk, men hun har ikke en chance for at lede skolen hvis hun ikke skærer igennem.
Så kommer pigerne op på en skoletid omkring 50 timer - plus
alt det andet. Var der nogen ser synes, at danske elever og lærere arbejder for
meget?
Kærlig hilsen Bodil
Ps: I morges lå omkring 75-100 elever på knæ i et kvarter inden der var en lærer der tog en lillefingertyk kæp og slog dem - ikke sådan noget pjat, han slog hvad han kunne - hvor er det ubehageligt - som dansker er det ikke til at forstå.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar