1

1
Tre piger fra Bweranyange.

lørdag den 1. oktober 2011

Jeg har været på bjerget i dag.



Ikke et hvilket som helst bjerg, nej, jeg har været på det hellige bjerg i Tiruvannamalai.

Legenden fortæller at Shiva åbenbarede sig i en ildsøjle, og da ilden på Arunachala bjerget i Tiruvannamalai kølede af, stod det originale Shiva lingam tilbage.  Bjerget har derfor form som Shiva selv- et Shiva lingam.

Der var en smuk tur. Vi startede kl. 6 i morges. Ja, I læste rigtigt, jeg var oppe kl. 5 for at nå det. Først gik vi gennem Ramana Asram, og kom ud på den anden side ud mod bjerget, mod skov og natur.  Da vi havde gået lidt væk fra byens støj, blev der dejlig stille, der var biller på jorden, og der var fugle i træerne. Det gik opad, og snart fortalte min kondition (eller mangel på samme) mig, at det var tid til en pause. Så holdt vi alle en pause – Sri Ramana har boet her på bjerget sammen med sin mor, i nogle grotter i bjerget, og der var den flotteste udsigt ud over byen. Hurtigt videre, og godt forpustet og svedende nåede jeg toppen. Smuk, smuk  - udsigt ned over templet og byen – desværre var det så diset at fotografierne ikke blev gode. Efter en pause hvor vi beundrede udsigten, startede nedturen. Den var stejl, men det kunne min kondition bedre klare. Vi kom ned lige ved det store tempel.

Og netop byens tempelkompleks er helt fantastisk. Arunachaleswa templet, som det hedder, er et af Indiens største tempelkomplekser. Dele af templet kan dateres tilbage fra det 11. århundrede og med ni tårne, på op til 66 meter, er det et fantastisk bygningsværk. På de mange bygninger er der historier fra den hinduistiske mytologi, og fra de mange forskellige udformninger som de hinduistiske guder har. Udsmykningen er et eventyr i sig selv, og et smukt virvar for mig, der ikke er så velbevandrede i hinduismens myter og legender.
Jeg er blevet velsignet af en elefant! I en af helligdommene står der en elefant. Jeg puttede nogle mønter i snablen på elefanten, sådan en rigtig levende en, og meget stor – og så lagde den snablen på mit hoved og velsignede mig! Fantastisk!


Efter vort besøg i tempelet, gik vi ind i en fin og kold (aircondition) restaurant og spiste morgenmad.

Jeg fik æggenudler med kokosmælk, det smagte lidt sødt men alligevel dejligt.  Jeg fik at vide hvad det hed – hele to gange - men alligevel har jeg glemt det.

Jeg gik hjem, det var dejligt, det var ikke så varmt endnu. De andre dog en otto – sådan udtaler vi det. Det er en autorichaw. Har ellers brugt dagen til at læse, i morgen kommer der en tysk gruppe, så håber jeg der kommer til at ske lidt mere.

Har kedet mig lidt i eftermiddag, kunne måske selv finde ud af at tage nogle initiativer!!  Nå, vi får se. Jeg har også læst og drømt lidt om nogle ting som jeg godt kunne tænke mig at opleve nu jeg er i Indien.

Jeg vil forfærdelig gerne se vilde elefanter, tigre, papegøjer og meget mere, samt jungle, mangrove og vild natur.  Og så går der et lille tog op i Nilgiri-bjergene. Toget har en meget stejl stigning, og går gennem noget fantastisk natur.

Det vil jeg studere næste gang jeg keder mig, håber det sker snart.

Kærlig hilsen Bodil








Ingen kommentarer:

Send en kommentar