1

1
Tre piger fra Bweranyange.

søndag den 9. oktober 2011

Lidt dagligliv i Tiruvannamalai


Det første en hindugud - helst - skal se om morgenen, før morgenmad, bad og påklædning, er en ko. Foran mit hus, og foran havelågen er der et lille stykke med jord – sådan 1-2 meters brede. Som regel ligger der en ko og tygger drev. Indimellem ligger der tre, så kan jeg næsten ikke komme ud og ind. Det er enormt hyggeligt med de køer, jeg føler føle mig helt guddommelig, når jeg kikker ud på dem om morgenen! Men de afleverer også nogle klatter, så jeg passer på hvor jeg træder. Jeg har opgivet at holde stykket rent. Jeg har fejet det nogle gange, men man fejer bare skidtet lidt til siden, og det første vindpust, så er det der igen. Det vækker også en del opsigt, når en stor hvid dame som jeg begynder at feje fortov. Ja - fortov – det er bare et stykke med jord inden veje begynder.


Men indenfor min havelåge der forsøger jeg, at holde det pænt rent.

Jeg var til en fin fest i går aftes, på et fint hotel. De tyske elever havde været der hele dagen for at lave kunst. Jeg kom ved aftensmad tid sammen med en gruppe tamiler. Vi blev klædt på i sari – de er flotte, men praktiske - det er de ikke. I hvert tilfælde ikke for mig, der ikke plejer at gå i sari. Utroligt at Indiske kvinder kan klare alt muligt arbejde i en sari.

Efter påklædningen var der en god times lejrbålsunderholdning - i bedste FDF stil. Derefter fin middag i det fri. En rigtig dejlig aften.




 Da jeg kom hjem var der en kakerlak i mit baderum!!!! Og stor, det var den. Det lykkedes mig at træde på den. Her til morgen er huset gjort grundig rent, men det hjælper nok ikke så meget, jeg må nok indse at dette ikke er Danmark.

Jeg var også ude at samle papir og plastik i min have - for et par dage siden. Jeg har nedfaldsfrugt! Og her er det ikke nedfaldsæbler som hjemme i Danmark men nedfaldskokosnødder. Lidt eksotisk, men i grunden lige så naturligt. 

Sidder her søndag formiddag og nyder ikke at skulle noget særligt. De tyske elever er trætte, og deres lærer har afgjort, at de ikke skal i kirke i dag. Jeg benyttede mig af chancen, og sagde ikke noget, så jeg har sovet længe, gjort grundig rent, spist morgenmad – jeg får altid havregryn med mælk, kaffe – uden sukker og mælk! samt noget frugt. Det er bestemt ikke indisk morgenmad. Jeg laver selv min morgenmad, det er jeg (og min mave) glad(e) for.

I eftermiddag skal de tyske elever se en kollywood film - tror jeg – det skal jeg heller ikke! – håber jeg!

Nu vil jeg gå op på Quo Vadis der er internet, så jeg kan få læst mails, og måske nå lidt nyheder inden strømmen forsvinder mellem kl. 12 a.m. og 2 p.m.


De kærligste hilsner Bodil              

Ingen kommentarer:

Send en kommentar