1

1
Tre piger fra Bweranyange.

fredag den 14. oktober 2011

Flere tanker på et tag.



Så sidder jeg igen på taget -  og tænker. Mange oplevelser rigere.

Hvis du ikke gider læse mine overvejelser om hinduisme og kristendom, så stop her. Du kan evt. kikke billeder, de er fra morgenens tur  på bjerget. Der er så smukt.


Som jeg skrev, har jeg været i templet. Sammen med den tyske ungdoms gruppe, en hinduistisk præst, og JP fik vi mulighed for, at komme helt ind i det allerhelligste af det store Shivatempel.
Her er vi alle på besøg i templet.

  Vi satte alle skoene ude foran templet, og gik ind. Fik fortalt om nogle af helligdommene - der er adskillige helligdomme i tempelkomplekset -  og gik så ind i det, jeg tror, er det helligste - tæt på Shiva Lingamet. Tættere på må kun hindupræsterne komme.  Her satte vi os på gulvet, fortalte vores navne til præsten, som gentog dem, sagde en masse ord som jeg ikke forstod. Derefter fik vi en prik af aske i panden. Dette gentog sig tre gange. Efterfølgende gik præsten med os ud, og vi satte os på en ”terrasse” mellem søjler, og vi kunne stille spørgsmål til præsten – det blev nu ikke til så mange spørgsmål. Det er tit vanskeligt at stille spørgsmål til noget man ikke forstår. For mig var det en meget speciel oplevelse. Det var tydeligt for mig, at der var mere ”på spil” end jeg lige kan forklare. Der inde, i det allerhelligste, sad der en figur af Shiva påklædt, smykket med blomster, bespist, der var ild som blev båret rundt i lokalet, som kun var et lille og tilsodet sted.

Jeg kan aldrig lade være med at tænke over oplevelser jeg har haft - i lang tid – det er ikke altid jeg kommer til et resultat -  måske heller ikke denne gang.

En Shiva statue, af metal/sten/keramik eller hvad som helst – det var ikke det som gav mig en følelse af, at her var der noget større, noget jeg godt kendte hjemmefra – fra kristendommen - på spil. Bagefter kunne jeg alligevel ikke lade være med at tænke, at de hinduister bare leger med dukker. 

Så forleden dag gik jeg, som tidligere nævnt, i Sri Ramsuratkumar Asram, satte mig på trappen, og en sadhu satte sig ved siden af mig. Jeg skal ikke kæmpe særlig meget for at få kontakt med folk, jeg ser så mærkelig ud, at de er nødt til at have stillet deres nysgerrighed. Nå, han satte sig, vi fik styr på hvem jeg var, og hvor jeg kom fra. Fortalte at jeg havde været til puja. Spurgte forsigtigt til ofringen – pujaen – det var jo en figur af dødt materiale de tilbad. Han så på mig med stor forbløffelse – måske forargelse - hvor dum kan den store hvide dame dog være – og jeg tænkte –nu har du rigtig trådt i spinaten igen, igen. Og så spurgte han mig om jeg tilbad Kabaen i Mekka.

Øh - nej det gør jeg ikke,  af den simple grund, at jeg ikke er muslim. Men jeg kan godt gennemskue, at det gør muslimerne heller ikke. Til min store overraskelse sagde han, at ingen hindu tilbad guder af sten – i hinduismen var der kun en Gud, det var Brahman de tilbad, og kun ham, også i Shiva templet! Jeg var ved at tabe både næse og mund – takkede for snakken – og gik rystet derfra.


I går gik jeg så i templet, satte mig et skyggefuldt sted. Efter få minutter var jeg med på det første familiefoto. Når børnene tør snakke med mig, så er der flere der tør. Til sidst var der en lidt ældre mand som satte sig ved siden af mig, og spurgte om jeg vidste hvor Ramana Asram lå, og om der var mulighed for at bo der. Jeg vidste godt hvor det lå, men var lidt i tvivl om hvem der kunne bo der, men jeg foreslog ham at tage en otto. Han var målløs kunne man ikke gå. 40 rupis (ca. 5 danske kroner) det var utænkeligt.

Jeg havde siddet i templet et godt stykke tid, og sagde, at jeg var parat til at gå hjem, vi kunne følges ad.

Det gjorde vi, og snakkede, han var inder, på pilgrimsrejse til Tiruvannamalai, største ønske at besøge og opholde sig i Ramana Asram. Hans store gurus asram. Håber han fik lov til at bo der. Forsøgte igen, fra en lidt anden vinkel. Men I dyrker vel ikke figurerne af guderne, men den ene Gud Brahma. Og han svarede, at selvfølgelig tilbad hinduer kun Brahman.  Kristne tilbeder jo heller ikke dukken Jesus på et kors! (min udlægning!) Sådan!!

OK! Nu er jeg måske især forvirret på et højere plan. Jeg vil spørge igen.  Skal måske have det 3. gang for at acceptere det. Håber jeg får lige så god en samtale som med de to ældre mænd.


Men selvfølgelig gør hinduerne det – tilbeder Brahman -  og ingen andre - for der er jo kun en Gud,  ligegyldig hvad vi kalder ham -  vi er vel bare ikke helt enige om, hvad vi tror om denne ene  Gud. Jeg er i hvert fald ikke klar til at acceptere, at Gud befinder sig i min sjæl, og at jeg skal dyrke min sjæl, for at blive født bedre næste gang, for til sidst efter adskillige genfødsler, at smelte sammen med Gud.

Som du sår sådan høster du, siger hinduerne. Enhver er sin egen lykkes smed, siger vi. Nej - ikke hos mig.


Kærlig hilsen Bodil



                            

Ingen kommentarer:

Send en kommentar