1

1
Tre piger fra Bweranyange.

fredag den 29. januar 2016

Og der skal blive lys!

Så er der trukket ledninger i konference ruet.
Rigtig elektrisk lys. Skolen har fået strøm – gennem ledninger - fra et elektricitetsværk. Indtil i dag har de kun haft solceller på taget – og det er bestemt også en god løsning, når der nu ikke er andre muligheder. Men i dag kom der altså rigtig elektrisk lys, ligesom vi alle sammen har det i Danmark.–
Lysmaster - med 220 volt.

Her hvor jeg bor, har vi godt nok stadig solceller I morges, da jeg stod op, lidt før kl. 6, ville lyset på mit værelse ikke virke. Jeg fandt en lommelygte og bevægede mig ud på badeværelset – jo du læste rigtigt, der er et  badeværelse her i huset – vestligt toilet, og en afdeling med brusere – nå ja, der er ikke vand hverken i toilettet eller i bruserne – vi er vel i Afrika – det hele klares med en kande samt nogle store tønder med vand – og det er også en udmærket løsning. Men i morges var der heller ikke lys på badeværelset. Og det var helt mørkt udenfor - så det var en meget mørk morgen. Heldigvis var der lidt lys i stuen, hvor jeg spiste morgenmad – men lyset over spisebordet virker aldrig. Jeg ved ikke, om der skal elektrisk lys, i huset hvor jeg bor – vi får se. I øvrigt fortalte Edina mig, at det er meget dyrt med det nye elektriske lys. Ligesom med taletid til telefoner køber man nogle kuponer – som man så kan sætte ind på sin elmåler, og når der ikke er flere penge, er der heller ikke mere lys – De fleste steder, også på skolen og hjemme hos Edina, har man bevaret solcellerne og har derfor to forskellige systemer.

I dag har der været månedsprøver på skolen. Hver måned bruger man tre – fire dage på at kontrollere om eleverne nu også har lært noget. I dag og i morgen har eleverne 4 forskellige skriftlige prøver - på lørdag tre – hver af ca. 2 timer – det betyde, at de sidste er færdige kl. 22 hver aften - de heldigste måske allerede kl. 21. Jeg har været vagt i dag ved tre prøver – swahili, samfundskundskab og engelsk – i alt 6 timer med en masse mellemtimer.  Puha - eleverne slider i det på skolen, medens jeg sidder herhjemme og venter på aftensmaden, samtidig med at jeg skriver denne blog. Klokke er kun 19 - så der er to timer til aftensmaden.



Jeg nyder mine daglige gåture mellem huset og skolen. Hver dag følges jeg med en flok skolepiger – lidt forskellige piger - men normalt en 7-10-stykker - som skal til og fra den lokale primary schoole – hvis det ikke lige passer, at vi kan følges, venter de på mig, eller løber indtil de har indhentet mig.  De første dage fnisede de bare – men fulgtes alligevel med mig. Men nu afprøver vi - især deres engelsk - men også mit swahili - og nogle af dem er faktisk ret gode til engelsk! – Jeg vil tro, at de er 10-12 år gamle.
Nyder dagene her på skolen – men regner alligevel med at holde weekend i Kayanga næste uge, så jeg kan få fornyet mit internet – det er der nemlig ingen der kan hjælpe mig med her på skolen – og min egen mobiltelefon kan heller ikke. Jeg tror også, jeg godt kunne tænke mig at se en butik igen – et marked – opleve vand i en bruser – få lov til at sove længe uden at have dårlig samvittighed - og, nå ja, bare komme lidt væk fra skolen. Håber hotellet har et værelse i tre dage.


Mange kærlige hilsner

Bodil

PS: Det regner og tordner stadig, afgrøderne har fået nok, så………….
Storke i solnedgangen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar