1

1
Tre piger fra Bweranyange.

onsdag den 20. januar 2016

Sikke en dag.

Viceinspektøren  er manden til højre - klik på billedet.
.
Ups! Jeg blev kaldt på viceinspektørens kontor i dag. Jeg er vist ikke skrap nok – hvad mine tidligere elever nok vil stå noget uforstående overfor. Børn har godt af at få tæv! Eller har de? Jeg var ikke enig med ham – og det kom noget bag på ham, at jeg bare sagde ham imod.
Tror jeg virkelig, at eleverne kan lære noget, hvis jeg ikke straffer dem? Ja, det tror jeg faktisk for fuld alvor på. Så ville han også lige vise mig, hvordan man underviser på den rigtige måde – jeg skulle udfylde skemaer, logbøger - men altså for min egen skyld, og ikke så meget for elevernes skyld. Og så skulle der ikke grines så meget i mine timer! Og OK, eleverne griner, når der er noget som jeg ikke lige kan finde ud af – og det er temmelig tit. Det fortalte jeg ham ikke – man må vel også have nogle hemmeligheder.
OK! Den første dag jeg var her, ydmygede jeg ham foran alle hans elever. Han sagde til mig at vi lige skulle snakke sammen – jeg kunne lige gå med. Men han skulle have matematik og havde regnet med at placere mig bag i klassen - men det syntes jeg ikke lige var sjovt – så jeg rejste mig op og gik ud – sagde at jeg gik en tur på skolen, indtil han havde tid. Eleverne grinede og han så lidt forbløffet ud.
I dag fik jeg vist tak for sidst – men jeg kommer altså ikke for at lære, hvordan man underviser i Tanzania. Jeg håber, jeg kan plante nogle små frø af dansk undervisning i Tanzania. Lærerne bruger meget tid på forberedelse af undervisningen, som ikke har spor med undervisningen at gøre. Jeg oplevede mange gange, at de ikke helt havde styr på det, de skulle undervise i, da jeg var her sidste år.


Mange elever ligger på knæ - klar til at få tæv af en lillefingertyk kæp.
I morges oplevede jeg en elev, som lå på knæ foran en lærer, medens han slog på hende med en kæp. Det er første gang, i år, at jeg har oplever det. Jeg vendte mig og gik ud igen. Jeg ved ikke hvad hun havde gjort – men det var altså et menneske, som han slog på - hvis det var mig, der havde været udsat for den behandling, tror jeg, at jeg var blevet både vred og trodsig.
Lang debat bagefter med flere lærere. Må man ikke slå børn i Danmark?– Heller ikke forældrene? Må en mand så heller ikke slå sin kone? Altså i Danmark render vi ikke rundt og slår hinanden – sagde jeg. Men hvordan får jeg, som mand, så banket, ind i hovedet på kvinder og børn at jeg er den stærkeste og derfor altid har ret. (Sætningen er ændret lidt men meningen er god nok.)
Kvinder og piger i Afrika – hvor længe finder I jer i det?
Her i eftermiddag var der så lærermøde, der skal være ”terminsprøver” – det er der i slutningen af hver måned. Lærerne vrider sig lidt – det koster både forberedelse og rettearbejde bagefter – men sådan bliver det altså - og kan vi lave det en fredag, lørdag, søndag? Ikke godt, det er jo Kirkes skole så søndag formiddag er ikke så godt. Men fredag, lørdag, søndag eftermiddag og aften? - Spredte protester – lovning på mad lørdag og søndag - både frokost og aften – lidt knurren i krogene – da forstanderinden siger, at det er så en aftale. Planer om en ny struktur på skemaet. Eleverne har 40 timers undervisning om ugen, 8 timers rengøring, foruden tid i shambaen, maling af mel til ugali.  Parade og morgensang en time hver morgen. De har to gange 40 minutters spisepause hver dag - de reduceres til 20 minutter hver. Rengøring flyttes til tidlig morgen og efter aftensmaden – som på skolen serveres kl. 20 – det giver plads til otte yderligere timer. Og kunne man så ikke også lægge nogen studietimer ind i løbet af lørdagen og hvad med søndag eftermiddag? Så kan de jo vaske tøj m.v. om aftenen. Spredte protester og lidt knurren fra lærere – men som forstanderinden siger, så prøver vi det bare som en forsøgsordning. Så det…………
Ikke fordi Edina, forstanderinden, er diktatorisk, men hun har ikke en chance for at lede skolen hvis hun ikke skærer igennem.
Så kommer pigerne op på en skoletid omkring 50 timer - plus alt det andet. Var der nogen ser synes, at danske elever og lærere arbejder for meget?
Kærlig hilsen Bodil

Ps: I morges lå omkring 75-100 elever på knæ i et kvarter inden der var en lærer der tog en lillefingertyk kæp og slog dem  - ikke sådan noget pjat, han slog hvad han kunne - hvor er det ubehageligt - som dansker er det ikke til at forstå.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar