1

1
Tre piger fra Bweranyange.

tirsdag den 26. januar 2016

Kære venner - tak for stoppenålene. - Og for hæklenålene selvfølgelig.



Da eleverne mødte op, her efter ferien, havde alle fået nye skoletrøjer. Ingen masker løb. Pigerne var blevet anmodet om at komme med nye skoleuniformer – og det gjorde de så. Jeg har dog allerede observeret de første masker der løber, så jeg skal nok få brug for hæklenålene. Håber så, pigerne har lidt tid til, at lære hvordan man masker en strikket skoletrøje op – fritid har de godt nok, ikke meget af. Men stoppenålene dem har jeg brugt til fysikforsøg – magnetisme – man kan lave rækker af små stoppenåle, som hænger fast i hinanden ved hjælp af magnetisme. – Jeg har lånt en magnet – uden angivelse af poler – men dog en magnet – men havde ikke noget at bruge den til, hvis jeg ikke havde haft stoppenålene – så tusind tak for dem.
Var i kirke i søndags – denne gang fik jeg oversat til engelsk – og jeg fik lov til at komme med i søndagsskolen. – Ville jeg undervise børnene? På swahili eller kinjambo? Øh…….næææh – det gik nok ikke!  - Har aftalt, at jeg lærer dem en sang næste gang – det er vist det eneste jeg kan - selv om min musikalitet ikke ligefrem er legendarisk.
Søndagsskolelæreren gjorde det godt, hun holdt børnene i sin hule hånd i en halv time.  Hun brugte Else og Fredericks materiale – vi fik historien om den fortabte søn – ja, det er ikke lige den historie hun fortæller på billedet - en lidt anden fortolkning end den jeg er vant til – men det kan sagtens være oversettælsesproblemer.
Bagefter, til auktionen, købte jeg en pose avokadoer til søndasskolelæreren - og hun kvitterede ved at købe en stor og helt speciel frugt til mig. – Jeg har aldrig set den i Danmark – ved ikke hvad den hedder - men jeg ved, at jeg ikke kan ikke lide den – jeg synes den lugter som terpentin og smager endnu værre – og så er den klæbrige på en ganske utiltalende måde. Heldigvis kan Edina, hendes søster og børnene godt lide den – så spist, det bliver den. Hyggeligt i øvrigt, at møde skolens lærere i kirken.
I dag er jeg så flyttet til ”mit” nye hus. Jeg har fået ung pige i huset!! – En fra sister Siolias familie. – Jeg kan ikke snakke med hende – men det kan sister Siolia.  Hun laver mad – det jeg ikke får på skolen - samt vasker for mig. Det er rigtig fint! Hvem skulle nu have troet, jeg nogensinde ville få ung pige i huset.
Jeg har længe glædet mig til at flytte. Ikke fordi jeg ikke er blevet forkælet i Edinas hus - for det er jeg - Edina og Edinas søster har gjort alt for, at jeg skulle have det godt. Men tanzanianske børn skriger og græder helt som danske børn gør – det gør naboens børn også - og der er meget lydt mellem husene. Tanzanianske børn spilder også, helt lige så meget som danske børn, når de spiser – men tanzanianske børn spiser på gulvet – og så går, det vi kalder blebørnene, uden ble eller underbukser – så indimellem har jeg måttet være meget forsigtig med hvor jeg trådte på gulvet. Men jeg skal ikke klage, vi har levet 6 mennesker sammen i et lillebitte hus. – De har været fantastiske imod mig – vidste simpelthen ikke, det gode de ville gøre for mig.
Nu bor jeg så i Gudrun Vests stenhus midt i en fyrre- og eukalyptusskov – fuglene og cikaderne synger – her dufter fantastisk af eukalyptus – mit værelse er lille – men huset er rigeligt stort til os tre som bor her.
Edina siger, at de har fået regn nok her i Bushangaro, så nu må solen og varmen gerne snart komme.

Mange kærlige hilsner Bodil
Når tågen pludselig dækker alt, så kommer regnen i løbet af nogle få minutter.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar