1

1
Tre piger fra Bweranyange.

lørdag den 16. januar 2016

Fniiiiiiiiis!!


Herligt at være blevet efterskolelærer igen. Herligt at se pigernes venskab, se dem hjælpe hinanden, fnise og grine sammen. Desværre på swahili – så jeg forstår ikke hvad de fniser af – mig? Eller måske det samme som danske teenagere fniser af - ingenting.
Der er nok ikke 300 piger på Bweranyange – men 250 er her i hvert fald, alle mellem 14 og 18 år.
Jeg har fået mit skema, biologi og fysik i form 2 – som svarer til 9 klasse. Jeg har allerede haft en del timer – dejlige piger - men de er alt for generte til at sige noget, når den store hvide dame spørger - jeg håber det kommer.
Jeg har brugt lang tid på at læse, især, fysik. Jeg har jo godt nok læst fysik på engelsk i en fjern fortid – men jeg har glemt hvad spændingsforskel, strømstyrke, capasitorer (hedder det sådan på dansk?) og en helt masse andet hedder på engelsk – så der er lang, lang vej gennem bøgerne. Lidt lettere går det i biologi. De skal lære om menneskekroppen og ernæring – det er ikke så svært.
Har også været i fysiklaboratoriet – og fundet………absolut intet. Nå jo der var masser af voltmetre, men ingen ledninger, ingen strøm, ingen magneter, og ingen……… - men så var der to stopure, nogle reagensglas – uvaskede forstås - samt bjerge af støv. Heldigvis har jeg selv medbragt et menneske til biologi.
Jeg nyder meget at være her, bor hos forstanderinden – Edina – som er en fantastisk kvinde. – Hun formår at styre både elever og lærere med venlighed og opmuntrende bemærkninger. Sidste år blev der slidt adskillige tykke kæppe ved at slå på pigerne – det har jeg ikke oplevet endnu – håber det varer ved.
Edina bor i et lille fint - nyere - hus. Jeg har ikke et billede af hendes hus - desværre. 
Jeg bor som sagt hos Edina – forstanderinden – jeg har et dejlig stort lyst værelse. Jeg glæder mig til at flytte i Gudrun Vests hus – og det tror jeg også Edina gør. Hun vil gerne have sin lillesøster og søsterens to drenge samt hendes eget yngste barn til at flytter ind i huset. – Jeg fylder jo lidt rigeligt – i et hus på omkring 40m2 har jeg de 10. Desværre ser Gudrun Vests hus forfærdelig ud, så slemt at sister Siolia – som ellers er fuldblods tanzanianer - er flyttet ud af huset og over i gæsteboligen. Jeg håber håndværkerne snart er færdige med huset.
Nu er maden snart færdig. Vi får god mad her - på skolen som regel ris og bønner i en sovs med ægplanter, løg og gulerødder. Hos Edina, kogte bananer, ris og kylling kogt sammen med grøntsager, og somme tider kartofler. Edina har købt æbler fordi jeg skulle komme – de er dyre og ikke den bedste slags frugt man kan få – men hun har helt sikkert gjort det for at være ekstra god ved mig.
Her er ikke ret meget strøm eller net. Derfor er der ingen billeder – de kommer når jeg kommer hjem.
Der kan også godt være diverse fejl i teksten – jeg skal gemme inden batteriet løber ud – det bliver også rettet når jeg får mere strøm – måske hjemme i Haderslev.
Mange kærlige hilsner - fra, det igen varme og solbeskinnede, Tanzania

Bodil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar