1

1
Tre piger fra Bweranyange.

torsdag den 26. september 2013

Børn med særlige behov.



Special need”. Børn med specielle behov, det var dem, jeg skulle tage mig af. Jeg regnede med at de skulle have undervisning, eller aktivitet i skoletiden, hver dag. Det viste sig imidlertid, at de kun blev undervist i ca. en time hver skoledag, og derefter havde både de og jeg fri. Det betød, at jeg, de første 6 dage hvor jeg boede på Emmanuel, havde fri hver dag, for der var nemlig fri fra skole hver dag. Derfor gik jeg tur rundt på Emmanuel. Den første dag faldt jeg ind hos todlerne, - glade og friske børn på omkring 1-3 år. Der blev leget for fuld kraft, gået tur, spist pasta, sovet middagssøvn - osv. osv. Rigtig hyggeligt, men der var også rigtig mange volontører. Da vi skulle gå tur om formiddagen, havde vi en hånd til hver todler – mindst. Dagen efter faldt jeg ind på legepladsen, lige nedenfor det hus som jeg selv bor i. Her var børnene langt mere handikappede. Faktisk har en del af børnene et mindre ordforråd end jeg – på spansk. Enkelte kan slet ikke tale.

Der blev jeg! De børn har til daglig en legeplads, og en trappe hvor de holder til, og finder skygge. Nogle af børnene er det let at få kontakt med. Andre kræver det stort arbejde at få, blot lidt, kontakt med. Vi har klappet forskellige takter, sunget danske børnesange – tommelfinger, tommelfinger. ……. Mærket på min hånd og arm - jo den mærkes helt almindelig, selv om den ser meget mærkelig ud. Leget lidt med vand, talt til 10. Forleden dag lånte jeg en bold i ”todlerhuset” den var rød og fin, og af plastik så den kunne skylles hvis den endte i mudderet eller i toilettet. Det har været en stor succes at trille og kaste med en bold. Der er blevet grinet meget, og grædt lidt, når det ikke gik helt, som det skulle.
Her følger nogle billeder af mine børn:
 

Dejlige børn på trods af svære handikaps.
Kærlig hilsen Bodil
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar