1

1
Tre piger fra Bweranyange.

tirsdag den 6. december 2011

Har du altid drømt om at gøre noget stort og rent? - ferie 3

Vask en elefant!
Lørdag kørte jeg igen på serpentinevejen, på vej til en udkikspost. Vi gik lidt ned i skoven, og lyttede til, og så på fugle.

 Her er mange flotte fugle, bl.a. så vi en lille helt sort fugl som udelukkende lever af vilde honningbier – vi så også biernes kuber, kæmpe store. Der var også væverfuglenes reder.  Kørte hjem og lidt forbi huset, ned til en mængde bambus som gror omkring en bæk. Det var et helt ubeskriveligt smukt område – se billederne. Der var også en fugl med en meget lang hale – meget sjælden, og helt utrolig smuk.


Efter lunch kører vi forbi Elefant Care Center og videre ad vejen til Kanataka, og til Kaerla, nå ja – bare for at have været der! Der er igen masser af dyr langs med vejene – samba, spottedyr, vildsvin og elefanter, og de smukkeste ”bambus træer”

- - - men ingen tigre – heller ikke denne gang. Det er en meget smuk tur, men vi kommer lidt for tidligt til centret, og sætter os ved en flod og kikker på kvinder fra Toda-folket som fisker, samt en elefant som bliver vasket i floden.


Det er fascinerende at se mand og elefant arbejde sammen. Den forstår engelsk den elefant. Den gør som han siger og den nyder helt tydelig at blive skrubbet med en børste. SMUKT.
Besøger Elefant Care Center – her bliver de elefanter som har været til fare for mennesker, og som man har fanget, passet og plejet. De får ordnet negle puslet om små rifter og sår, og de får mad som er vejet og tilpasset den enkelte elefant. Lækker mad venter også mig - som altid - til aftensmad.

Vågner tidligt, kl. 6 morgen venter en Jeep.  Jeg skal endnu en tur i junglens inderste. Skøn morgen, mens tågen letter, ser vi masser af dyr, og igen vilde elefanter, men stadig ingen tigre. Om eftermiddagen går jeg endnu en tur i bambushytterne ved floden – sidder der længe og stille, den flotte fugl med den lange hale er her stadig. Det er rigtig smukt. Om aftenen kører jeg med familien til Candellight supper  i Ooty– øh nej service  - altså gudstjeneste hvor kirken kun er oplyst af stearinlys – en rigtig julegudstjeneste, alt på engelsk – meget engelsk – familien er aktive medlemmer af den anglikanske kirke. Smukt og stemningsfuldt - ja – men ikke særlig indisk – endnu engang må jeg spørge mig selv, hvad er indisk kristendom? Hvor finder jeg den?

Kommer hjem til lækker supper – ris kogt i kokosmælk, tilsat krydderier – rigtig lækkert. Bruger sidste dag til at vandre lidt rundt i området, sidde lidt på terrassen, kikke på dyr og planter – nyde stilheden.

Kl. 15 henter en chauffør mig, og kører mig til Mettupalliam, hvorfra jeg igen skal med tog til Katpati – det der med tog i Indien det er let. Igen er det rimelig komfortabelt, der er rent sengetøj – og der er flere børnefamilier end der er ballademagere. Faktisk er der slet ingen ballademagere.  Det er helt trygt. Og det er 3. klasse.

Kl. 5 om morgenen er jeg hjemme, tager min madras og går op på tagterrassen for at få en times ekstra søvn. En rigtig dejlig ferie er slut.
Men nej, den så jeg ikke.


De kærligste hilsner Bodil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar