1

1
Tre piger fra Bweranyange.

tirsdag den 18. oktober 2016

Og de talte dansk!

Havde en rigtig dejlig søndag. Den startede ellers med nogen frustration. Jeg havde bestilt en taxa fra Bushangaro til Kyerwa - en tur på omkring 1,5 time. Vi skulle starte kl. 7,30 for at være fremme kl. 9, hvor gudstjenesten startede. Men taxaen kom ikke! Efter et par opkald dukkede den op med 40 minutters forsinkelse – og så gik det ellers over stok og sten, børn flygtede til siden og mine pole pole (langsomt) hjalp ikke det mindste. Vi nåede Kyerwa efter 1 time og 5 minutter netop i rette tid.



Gudstjenesten gik sin gang – i vel omkring 3 timer – og derefter var der auktion. Man betaler ikke kirkeskat, som vi kender det derhjemme. Man giver pengene ved indsamlinger i kirken – men hvis man ingen penge har, kan man give noget i naturalier – f.eks. et æg, en pose tomater, en høne, en klase bananer, en ananas eller noget andet som man har. Som afslutningen på gudstjenesten bliver der så holdet auktion - og man giver det i kirkeskat, som auktionen, på ens ting, har indbragt. Jeg har vist skrevet det før – men jeg synes altså, at det er sjovt at være med til at byde på tingene.
 Det var hyggeligt at møde den danske gruppe fra Herning – jeg kendte nogle af dem men langt fra alle – men hvor var det dejligt at snakke lidt dansk igen. – Efter gudstjeneste og dejlig frokost fik jeg de fysikinstrumenter som venlige mennesker har transporteret til Kyerwa for mig – tak for det - fik lov til at låne et par bøger af Else – jeg havde ikke regnet med, at jeg skulle vente så længe i Bukoba. – Jeg fik læst store dele af mine medbragte bøger.  Og så gik det ellers for fuld fart hjemad igen – taxaen havde ventet på mig.
Efter at have gjort rent i fysiklokalet kunne jeg i dag, mandag, begynde at pakke fysikinstrumenterne ud. Fantastisk at de alle har klaret turen – kun et lille reagensglas, af glas, er gået i stykker. Gang på gang stod pigerne i døren – ville jeg ikke have hjælp???? De ville så gerne hjælpe.  Men nej tak, jeg ville helst selv pakke ud. Da alt lå på bordet, kom to af fysiklærerne - (der er vist 3) ind og kikkede undersøgende på tingene – havde aldrig set en strømforsyning – kikkede underligt på ledningerne – hvad var det? - Og spoler? - Øh det havde de aldrig set – pludselig udbryder den ene af dem - jamn´ så kan vi jo lave en transformer!!!! – Ja, det kan de – og de kan også lave induktion - takket være venlige fysiklærere og skoler i Haderslev kommune.

Nu er alt pakket ud. Lokalet er gjort rent – så nu havde jeg egentlig regnet med, at jeg bare skulle stille borde på plads og så var jeg klar til at undervise. men, men, men – nu skal det hele registreres – så i morgen bruger vi dagen på at skrive alt ned – og sætte borde og taburetter på plads – og mon det så ikke skulle kunne lade sig gøre, at starte undervisningen onsdag. Og nu har jeg så lige opdaget, at der er jord til den nyeste strømforsyning og ingen jord i den adapter som jeg har medbragt hjemmefra - til privat brug - og glemt at jeg også skulle bruge en på skolen – Øv – jeg håber, skolen har en - eller at den kan skaffes i Kayanga – problemet skal løses!
Men hvem skal undervises først – som en af lærerne sagde: ”Hvis du underviser os først, så kan vi jo være med når du underviser eleverne – og så kan vi jo supplere din undervisning” – tak, tak men………. Så måske skal det være form 4, som jeg starter med – de skal til afsluttende eksamen om to uger – Det ville have været rigtig godt, hvis jeg havde været her lidt tidligere – men det var jo tandlægen, der kom til at bestemme, hvornår jeg kunne rejse.
Ellers har jeg det rigtig dejligt her. Solen skinner og varmer hver dag. Når jeg går til og fra skolen, kan jeg se, at bønnerne og også majsen hænger – vi kan godt bruge lidt regn. Jeg medbringer regntøj hver dag - så måske er det derfor. Det håber jeg ikke!  Og nej – jeg tror det heller ikke! - Else fortalte mig, at hvis man tror, at det er min skyld, at det ikke regner, så kan man finde på at komme og skære alle mine bananplanter ned! Nu har jeg ingen bananplanter – så det………. Men jeg kan rigtig godt tænke mig, at der snart kommer masser af regn – det er ikke rart at se planterne hænger - når man godt ved at familiens indkomst, i høj grad, afhænger af regnen.
Kærlig hilsen Bodil
PS: Fisk er sundt og smager dejligt! Men tørret fisk hver dag – det kan godt blive lidt for meget af det gode.

I dag, tirsdag, har jeg i øvrigt savet hele jordforbindelsen væk! Altså den der sad på strømforsyningen – så nu virker det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar