1

1
Tre piger fra Bweranyange.

lørdag den 1. oktober 2016

Bøger for 9.000.000,00


Tanzanianske shilling  forstås.  - Ca 4150 US dollars – Tusind tak skal I have - alle jer der har støttet.
Så går turen sydpå igen. I morgen rejser jeg til Tanzania. Jeg glæder mig!
Jeg skal til Bukoba for at købe bøger til pigerne. Der er samlet penge nok til at alle kan få en matematikbog og en biologibog. – Dem der har fysik og kemi - og det har alle på form 1 og 2 samt en god del af pigerne på form 3 og 4 - de kan også få en fysik- og en kemibog.
Jamn´ der er da naturligt at man har en skolebog!  Ja for os i Danmark – men ikke for skoleelever i Tanzania – de skriver bøgerne af efter tavlen - eller ofte efter gamle notater (igen og igen) – jeg håber og tror de bliver glade for bøgerne. Jeg ved, at der er mange der gerne vil være læger – det er nok kun et fåtal der bliver det - men jeg håber, vi kan være med til at give dem så god en eksamen, at de kan uddanne sig til sygeplejersker, jordmødre, og andet sundhedspersonale – eller lærere – der mangler masser af lærere i science fagene i hele Tanzania.
En elev skriver af på tavlen - hvor er læreren? Tjaaah.........

De andre fag – historie, engelsk, swahili m.fl. Nej der har de stadig ingen bøger. Der skriver de stadig af efter gamle notater og tavlen.  Måske kan vi samle flere penge så der også kan blive bøger i de fag.
Glæder mig til at aflevere masser af fysikinstrumenter – 130 lommeregnere samt omkring 1000 bøger til skolen. Jeg skal være med til at lave et dansk system så bøgerne tilhører skolen men pigerne har dem i den tid de bruger dem - og så afleverer de dem igen. Jeg skal undervise lærerne i at bruge fysikinstrumenterne – og så håber jeg, at jeg kan overbevise lærerne om, at de skal møde til tiden i timerne og bruge tiden på at undervise – men det bliver svært.
Jeg skriver jævnligt blog – oftest med lidt mere indhold end denne.
Mange kærlige hilsner Bodil


Ingen kommentarer:

Send en kommentar