1

1
Tre piger fra Bweranyange.

fredag den 11. november 2011

Dialog i dialogforum.

Det er jo et dialogcenter som jeg bor på, derfor er der naturligvis også et dialogforum. Det bestå af ca. 20 voksne mænd og især kvinder. Næste alle er lærere. I går var de så blevet bedt om at tage en med - det kunne være en nabo, en kollega, eller en anden, men en af anden tro end de kristne medlemmer. Jeg havde også inviteret en med - en lærer fra Sydkorea. Vi var rigtig mange, nok en 35-40 stykker. Det var JP samt Agnete fra Danmission der stod for aftenen. Vi brugte meget tid på at præsentere hinanden og os selv, og blev så delt op i grupper. Her skulle vi diskutere hvad vores tro betød for os i vores hverdag, hvad der var det bedste ved vores egen tro, samt hvad vi fandt smuk ved den anden tro. I den gruppe jeg var i var der 3 hinduer, 1 muslim samt 2 kristne.  – nu er det tredje gang, jeg bliver stillet overfor den opgave medens jeg er her – men det er alligevel en spændende udfordring. Og efter rigtig mange samtaler må jeg sige, at jeg synes der er mange smukke ting i hinduismen.
 Jeg sad en aften ved Ramana Asram, en mand kom hen og snakkede med mig. Han var træt af at være hindu, når han blev genfødt næste gang ville han gerne fødes som muslim eller kristen i Sydamerika!! Jeg spurgte interesseret hvorfor. Jo han ville have lov til at spise kød, det kan han ikke som hindu – samtidig landede en myg på min arm Jeg klappede den øjeblikkeligt, og jeg slog den ihjel selv om han forsøgte at lægge sig imellem. Den kan jo ikke gøre for, at den er født som myg!! Den fangede jeg ikke lige med det samme, men jeg må vel sige, at jo, det kan den godt – ifølge hinduismen. Jeg synes hinduernes syn på naturen er flot, de forsøger at beskytte alt liv. I går aftes sagde hinduerne i min gruppe samstemmende, at de så Gud i deres familie og børn, i børnene i deres skoler. Hinduer tror at Gud er menneskenes sjæle, er det evige, og det eneste eksisterende. Det synes jeg er flot, på den måde er vi alle knyttet sammen som en slags søskende. Hvis vi ser alle mennesker som vores brødre og søstre, vil vi få mere fred i verden – tror jeg – eller håber jeg.  
Onsdag formiddag var jeg ude at besøge en af dialogforums medlemmer, en skoleinspektør på en DM Primary skole, det er dejligt at besøge skoler med engagerede lærere, og velfungerende elever, også midt i de fattigste kvarterer. Skoleinspektør Rubi er en dygtig og venlig dame.  
Skolegården og skoleleder Rubi


Har været i Yogi Ramsuratkumar mange gange. Finder næsten altid en at snakke med, således en dansk kvinde for et par dage siden. Vi snakkede om yogien. Der er nogle hinduer der bruger ordet far om Gud. Ramsuratkumar er en af dem. Hun viste mig nogle skilte – havde godt lagt mærke til dem. I den store meditationshal er der billeder af masser af guruer. Heriblandt Jesus, og også nogle billeder fra Islam, (se tre billeder ovenfor - de lader sig ikke flytte. jeg ved ikke hvorfor. ).
Hun var meget overrasket over, at jeg ikke lige var enig med hende om at der ikke fandtes andre religioner i verden end hinduismen. Hinduismen har meget let ved at inkludere andre religioner i deres religion. Men alligevel……..
Da jeg var i Ramsuratkumar Asram så jeg også lidt på det der skete udenfor. Der er et byggeri i gang. Som jeg tidligere har skrevet, er det ikke altid sjovt at være kvinde i Indien. Hårdt arbejde til lav løn – se bare her.
Jo, her er også en mand!!
Nå ja, så var vi to som gik rundt om bjerget i aftes. Jeg tror der var lidt færre mennesker end sidste gang. Vi gik 14 km. Men det var hyggeligt.



Så må geologen igen på banen - et rigtigt ulvefodstræ - en meget, meget gammel trætype - jeg har aldrig tidligere set sådan et træ.



De kærligste hilsner Bodil

PS: Computeren lider også i varmen, og somme tider er den også lidt sær - men det kan vel ske for selv den bedste.

























Ingen kommentarer:

Send en kommentar