1

1
Tre piger fra Bweranyange.

søndag den 11. september 2011

Tiruvannamalai

Sådan hedder byen hvor jeg rejser til på lørdag. Byen ligger i det sydlige Indien - i Tamil Nadu. Her skal jeg de næste tre måneder være turist og suge til mig af oplevelser.

 I øjeblikket ved jeg selvfølgelig ikke ret meget om stedet, har aldrig været der, kun læst en masse om det. Men hvis jeg skal tro hvad jeg har læst, så bliver det meget, meget spændende.

Jeg har f.eks. læst om Quo Vadis, som er et center oprettet af Danmission og den lutherske kirke på stedet - Arcotkirken. Formålet er interreligiøs dialog med lokale hinduer, muslimer og kristne, samt med alle de vesterlændinge som kommer til Tiruvannamalai for at være der et par dage, måneder eller år.

Quo Vadis ligger midt mellem templer, asrams og klostre, og her er alle mulige religiøse tilbud.  Quo Vadis arrangerer dialoggrupper, studieture og meget andet - her er bl.a. også en cafe.

Quo Vadis er et sted hvor folk diskuterer religion med hinanden, og det er ikke kun kloge folk der diskuterer, vi er alle velkomne til at være med. Formålet med Quo Vadis er, gennem dialog, at fremme forståelse og fredelig sameksistens. Dette er skrevet 11. september på 10 årsdagen for angrebet på World Trade Center - forståelse og fredelig sameksistens er så vigtig som nogensinde.

Her er også er center for børnearbejdere – har jeg læst. Små børn kan lære at læse, regne og skrive og større børn kan f.eks. blive uddannet til snedkere eller mekanikere.

Her er ca. 70 velfungerende børneparlamenter, drevet af Arcotkirkens skoleprojekt.  Børn kan lære om deres rettigheder og om demokrati. Danmission støtter også  dette.

Endelig vil jeg nævne et arbejde, som sigter på at give kvinderne i de fattigste familier mulighed for at håndtere vanskeligheder i familien, og som også hjælper med at bekæmpe fattigdom, ved at hjælpe med at skabe en indkomst så familien kan klare sig.

Foreløbig har jeg kun læst om det. Måske er der noget som jeg ikke har forstået helt rigtig Nu glæder jeg mig meget til at se og opleve det hele.

Mange hilsner Bodil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar