1

1
Tre piger fra Bweranyange.

onsdag den 9. november 2016

Der er praktiske prøver i biologi i dag.

Der er praktiske prøver i biologi i dag. Praktiske prøver? Ja, det kom også lidt bag på mig. Lærerne var i den sidste periode, hvor jeg var her, stort set ikke i laboratorierne.  Når de var, var det højst et spørgsmål om, at eleverne sad på taburetter og ikke på stole – læreren var iført en kittel - men ellers foregik al undervisning på tavlen som det plejede - rent teoretisk.
Da jeg kom her i oktober, blev jeg glad hver gang lærerne var i gang i laboratorierne. Der var ikke så meget materiale at gå i gang med – men jeg har set elever, som har lavet plancher, hvor de har tegnet voltmetre, tegnet en bismervægt efter en anden tegning og givet de forskellige dele af vægten navne. Og så blev der jo anskaffet en flok potentiometre – og dem har eleverne også lavet ”forsøg” med. – Ja - altså eleverne har fået strøm fra et batteri, indsat et voltmeter og fået strømmen til at gå gennem metaltråden på potentiometret. Altså ingen rigtige målinger – bare viseren på voltmetret bevægede sig, var forsøget udført og vellykket.
130 lommeregnere givet af bodil og Niels Hjorth

Jeg tror, potentiometret kommer som eksamensspørgsmål i år – og hvis de havde praktiske prøver sidste år, så var den praktiske del, at forklare et voltmeters brug og indsættelse i et kredsløb – det giver en forklaring på de mange voltmetre. Jeg tror, man, i Tanzania, er i gang med at tilføje nogle praktiske aktiviteter til nogle ellers helt igennem teoretiske prøver. – Jeg tror, det vil være godt for eleverne – det vil gøre det nemmere at forstå fysik, og andre fag, for rigtig mange elever. – Og det vil give mening at sende godt dansk fysikudstyr til Bweranyange, lærerne vil være tvunget til at ændre deres undervisning til noget der er mere praktiske, Hvis der er noget i depotet, som det er let at bruge, motiverer det lettere lærerne til at gå i gang med praktiske øvelser – til glæde for eleverne.
Jeg har rigtig god tid i øjeblikket – men de praktiske prøver gør, at sciencelærerne har travlt. – Målebægre og reagensglas skal vaskes – det gør elevere. Bordene skal stilles op på rigtig måde – det gør eleverne. Prøverne skal forberedes, senere rettes – det gør ministeriet. Der skal være vagter til prøverne - det klarer ministeriet også. Jeg tænker, at lærerne, i forbindelse med de praktiske prøver, er mere nervøse end eleverne – derfor suser de lidt rundt og ser forvirrede ud.
Jeg har ikke suset rundt – men snarere drysset rundt – det har været lidt småkedelige dage. Normalt skriver jeg blog om aftenen. - Efter kl. 17-18 er der som regel strøm hjemme hos Sister Zeulia - og så lægger jeg bloggen på nettet dagen efter, på skolen, hvor internettet er rimeligt godt. I dag er skriverierne foregået på skolen i et kladdehæfte – og skrevet ind på computer hjemme efter at strømmen er kommet.
Ellers er hverdagen ved at indfinde sig – savnede i starten mine søde skolepiger om morgenen – der var ingen til at følge mig i skole syngende guddi morning tisjer ……….men nu er de dukket op, det er jeg glad for – det er hyggeligt, det er nogle fantastiske piger.
Jeg regner med, at jeg skal besøg KARASECO en af dagen, inden jeg rejser hjem. KARASECO er en Secondary School lige som Bweranyange, men de har klasser fra Form 1 til Form 6 og er en skole for både piger og drenge. Jeg tænker, at når jeg får rigtig mange fysikinstrumenter i efteråret 2017 – og finder ud af, hvordan jeg kan få dem til Tanzania, med container eller…….– så er der for mange til én skole – så måske kan de også bruge nogle fysikinstrumenter på KARASECO. Jeg vil gerne besøge skolen og se deres fysiklokale. Det er Sophia der er forstanderinde på skolen. Da jeg besøgte Bweranyange i foråret 2015, var det Sophia der var forstanderinde her. Jeg boede en uge i hendes hus, det kunne være hyggeligt at hilse på hende igen. Har netop hørt fra Sophia – jeg tager af sted i næste uge.
Mange kærlige hilsner Bodil

PS: Der har været praktiske kemiprøver i dag – (den dag jeg lægger på nettet). For de lidt kemikyndige: – Titrering af natriumhydroxyd (NAOH) med saltsyre (HCl) til PH 7. Udfør øvelsen og beskriv reaktionen. 3 timers prøve for piger i en klasse der nogenlunde svarer til 1.g i Danmark – piger som har tilvalgt fysik og kemi. 
Har netop fået at vide, at der, også tidligere, har været praktiske prøver i science-fagene. Man har klaret sig med tegninger og billeder - men i morgen kommer der potentiometre i praktisk fysik - det er helt officielt. Hvis de piger ikke får nogle gode karakterer.......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar