1

1
Tre piger fra Bweranyange.

tirsdag den 8. marts 2016

Solen begynder at gløde. - Mørket i verden har tabt.


 – Det nye elektriske lys virker ikke altid. Jeg får lov til, endnu engang, at opleve en morgensang og morgenbøn hvor solen står op og fylder rummet med lys. I dag den smukkeste solopgang man kan forestille sig – ledsaget af sang og bøn på swahili. Smukkere kan det ikke blive.

Efter morgenparade skal jeg have fysik - pigerne arbejder godt, spørger når der er noget de ikke forstår. De er slet ikke til at kende fra starten, hvor jeg ofte måtte skælde ud. Desværre mangler de nogle helt grundlæggende færdigheder for at forstå stoffet – og skolen mangler både bøger og apparatur til undervisning i fysik.

Efter timen får jeg stukket en seddel i hånden. Det er et spørgsmål, som de ikke forstår, tænker jeg - der er en del af pigerne, der afleverer skriftlige spørgsmål - det kan de bedst lide. Da jeg åbner sedlen står der.
( ikke oversat og ikke rettet – i tillid til at de fleste af jer kan lidt engelsk)
To madam.
Good morning madam!! I hope you are okay. Back to ma side I am okay. The aim of this message is just to give you thanks - thank you so much madam. May God bless you and give you blessing. Thank you so much madam.
From form two.

Alle de foregående dage snyd og bøvl er pludselig ligegyldige. Hvor jeg dog holder af de piger. For anden gang i dag har mørket tabt. Jeg kommer til at tænke på en morgensalme, som vi så tit sang på min tidligere skole. Citeret efter hukommelsen – men jeg har sunget den så mange gange, at jeg tror den er rigtig - eller i det mindste næsten rigtig.

Solen begynder at gløde.
Mørket i verden har tabt.
Lad os gå ud for at møde
lyset Gud lige har skabt.

Små bitte dråber af glæde
hænger i græsset. Vi tror
det er Guds vilje at træde
ud på den hellige jord.

Her på den dugvåde klode
Gud i sin glæde har skabt,
vil vi i dag kun det gode.
Mørket i verden har tabt.

Har desværre glemt hvem der er forfatter.     
 
I aftes fik jeg en lang snak med min nabo præsten.
Han sidder i skolebestyrelsen og har gode forbindelser til Den Lutherske Kirke i Tyskland. Ville jeg sponsorere et antal computere til skolen? Jeg fortalte ham om mit projekt med at samle materiale til fysiklaboratoriet.– AHA – en container fyldt med fysikinstrumenter!! Jaaaaaah – altså, mindre kan vel også gøre det. – En kuffert fuld måske – hvis jeg er heldig. - Lidt snak om de der containere som Danmission, måske, sender/ har sendt engang – jeg ved faktisk ingenting om det.


Egentlig tror jeg ikke så meget på computerprojektet. Et klasseværelse fyldt med computere som ingen kan bruge – ingen kan undervise i, og med kun ekstremt langsomt internet. Den Tyske Kirke har allerede sponsoreret 7 computere – og der er flere på vej. - De står ikke i et klasseværelse tilgængelig for eleverne, men på kontoret. Kan være lidt bange for at det kan gå som med biologi, fysik og kemi laboratorierne – ingen bruger dem, for der er ingenting der virker. Jeg synes det ville være bedre med bøger, flere lærere, mindre klasser, og måske lidt bedre mad til eleverne. Men hvad ved jeg? – Det lyder jo fint med et computerlokale – måske kan det skaffe flere elever.


Mange kærlige hilsner Bodil
.
PS: Om aftenen, sent, kommer præsten ind igen – denne gang noget forfjamsket. Hans svigersøn har været involveret i et motorcykeluheld, han ved ikke hvor slemt det er. Sister Zeulia og han kører af sted for at besøge familien i Bukoba. Jeg håber ikke det er alt for slemt. - Det er det desværre - det ved jeg nu - han har brækket kæben flere steder – mistet mange tænder og har andre alvorlige læsioner i ansigtet. – Han er overført til et hospital i Mwanza - det ser ikke godt ud. Det er også et alvorligt økonomisk problem, i et land hvor man selv betaler for læge og hospital.

I dag 8. marts er de to unge science lærere travlt beskæftiget med at skrive den statslige læseplan af – det foregår på sirligt udførte papirark - det er jo i morgen de skal afleveres. Og i overmorgen prøvespørgsmål til midtvejsprøven – men det er der jo lang tid til…………..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar