1

1
Tre piger fra Bweranyange.

tirsdag den 17. februar 2015

Det var spændende at have besøg af Farsø Efterskole.



Så er de rejst hjem eleverne fra Farsø Efterskole. Det var spændende at have besøg af dem. I ca. 4 dage boede de her, på deres studietur til Tanzania. Især har det været spændende at opleve deres reaktion på afrikanske forhold. Jeg var privatindkvarteret sammen med en elev fra skolen. Vi besøgte en rigtig dejlig familie, som gjorde alt for, at vi skulle føle os godt tilpas. Der var dejlig mad, bløde senge, varme bade - alt hvad man kunne ønske sig. En rigtig god oplevelse, men altså uden vand i bruseren, uden toiletter som var helt magen til dem i Danmark og ikke mindst uden fredagsslik fra Haribo.
Når man kommer til Afrika - eller et andet land, som er så forskelligt fra Danmark, som Tanzania er - er det vigtigt at være åben og nysgerrig. Det var spændende at snakke med de danske elever, høre hvordan de oplevede at være i Afrika.
Jeg tænker tit på første gang jeg var i Afrika, det var i  Zambia, i 1984 - eller deromkring - i øvrigt med Else Højvang som rejseleder, og FDF som arrangør. Oplevelserne fyldte min hjerne  - og vel også mit hjerte -  fuldstændig. Turen flyttede mine tanker og meninger om Afrika for altid. Verden blev mindre, mindre skræmmende - jeg mødte mennesker, som godt nok levede helt anderledes end jeg gjorde, men som alligevel havde de samme håb og drømme som mig selv. Jeg håber, meget, at eleverne fra Farsø må have fået en tilsvarende oplevelse.
Hvad der ellers er sket? Jo jeg har "strikkedamer" i tre forskellige kirker. Ca. 20 -25 damer pr. gang. Det er ikke altid let, de har ikke strikket før, og vi har ikke noget fælles sprog - men det er sjovt! - Vi griner meget - især af hende den store blege dame som forsøger sig med nogle ord på swahili  - Ndio - visuri sana - hun er mig. og hun kan ikke ret meget swahili!
Har også været en tur i Bukoba og overnattet på et lille fint hotel beliggende i en meget smuk have.
Til sidst skal I lige have en historie fra gudstjenesten  sammen med nogle af Farsø eleverne. Vi var blevet bedt om at sætte os på bænken lige ved siden af et af korene. Ankia - vores vært der hvor vi boede  - sad ved siden af os, og oversatte til engelsk for os. Foran os sad et kormedlem - en meget fed dame. Ankia pegede på damen og sagde - a fat lady ( en fed dame) - jeg nåede lige at tænke, at det havde hun ret i, men det vidste damen sikkert godt og hun sagde det så højt, at hun sagtens kunne høre det - men så sagde Anika  - like you (som dig)! Kulturen er ikke helt ens i Danmark og i Tanzania.
Johanna og Claudia strikker.
De kærligste hilsner Bodil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar