1

1
Tre piger fra Bweranyange.

tirsdag den 20. januar 2015

Habari ya nyumbani?


Vi kørte en lang tur med hullede, stenede og røde jordveje inden vi nåede markedet i Nkwenda. Vi skulle  købe mel, sukker, olie og, - nå ja vi skulle også købe garn, så vi kan starte strikkeriet i kvindegrupperne i kirkerne. På hjemvejen besøgte vi først en kvindelig præst. Dejligt når der er præster med så meget go i. Derefter besøgte vi provsten – og så kørte vi hjem. Søndag er gudstjenestedag. Rigtig god og afrikansk gudstjeneste med både præst og evangelist. Der var 3 kor og to præster. I løbet af gudstjenesten var der offergang – ja, faktisk blev der samlet ind hele tre gange – man finansierer hele kirkens drift gennem indsamlinger – bygninger, lønninger, aktiviteter m.v.  Jeg tænker hvor meget kirke man kunne få for indsamlingerne i kirkebøsserne i Danmark – men her i Tanzania er der ingen kirke, hvis der ikke er nok penge i indsamlingsbøsserne.

Søndag eftermiddag med læsning, blogskrivning, og afslapning – og så kom der besøg. Først en dame – som engang har været medlem af det lokale menighedsråd, og derefter en ung mand – et tidligere gadebarn, som har boet i et gadebørnsprojekt i Bukoba– handikappet – men har nu selv har bygget hus og dyrker sin have, så han får bønner og bananer til salg og brug. Han har også selv bygget en seng, og kom for at snakke om en madras.  Efter mit ophold på Emmanuel i Honduras er det svært at se handikappede tidligere gadebørn, som har svært ved at klare sig – det giver alt for mange mindelser om Ninoska, Ormin, Noami, Bimba og alle de andre. Verden er desværre fuld af børn og unge mennesker som har haft en vanskelig barndom og lider under det langt op i, eller hele, deres voksentilværelse.


Og så er jeg begyndt på undervisning i Swahili. Det er svært - men også sjovt. De tre første dage i denne uge sidder Esther og jeg nogle timer sammen og så har jeg jo også lektier. På torsdag tager vi til Bukoba, så håber jeg, at jeg kan lægge nogle billeder ind i min blog.

Kærlig hilsen Bodil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar