1

1
Tre piger fra Bweranyange.

lørdag den 8. december 2012

Ferie - på den bengalske facon!


Så er vi stået af hjuldamperen Rocket i Dhaka, og vi skal tilbage til vores hotel – Bon Vivant – og have pakket om til de sidste tre dage.  - Er der mon mere rent tøj? Hurtig shoppingtur i Dhaka inden vi når flyet til Cox Bazar. Vores tur ender i Bangladesh’ ”ferieland”.  I Cox Bazar går vi en tur på stranden. – Her kan kvinder kun bade med alt tøjet på. Medens mændene gerne må bade i badetøj. – Det er nu kun de danske mænd der gør det, alle andre bader i lange bukser og T-shirt. Vi kvinder skal kun soppe, har vi bestemt!! Men efter få minutter er de tre af os ude at bade med alt tøjet på. Ikke så værst endda, vandet er dejlig varmt, meget salt og så er der en fantastisk brænding. Aftentur i basaren – det bliver jeg aldrig træt af, og endnu engang er der noget, jeg lige mangler at få købt.
Næste dag skal vi igen tidlig op. – Hvor mange kan der være i en minibus til 9 personer? Tjah - mindst 12 – eller alt for mange!  Efter 2 timers kørsel når vi Teknaf – og en fin ny færge. Dejlig sejlads til St. Martin´s Islands. – Fint hotel og masser af tid til at dase på stranden, og bade i badetøj – godt nok med mange tilskuere.
Om aftenen går vi en fantastisk tur ud i mørket. Månen er næsten fuld, stjernerne glimter, temperaturen er behagelig, og vi går for det meste i stilhed.  Vi skal ud og se, om vi kan se æglæggende havskildpadder. – Det vil jeg rigtig gerne se engang – det må være en fantastisk oplevelse – men desværre går vi hjem uden at have set noget. Det er dejligt, at gå langs stranden tilbage til hotellet. Elin og jeg beslutter at overnatte på stranden. Jeg ligger længe, og nyder månen der spejler sig i havet – og småfryser lidt, inden jeg falder i søvn og sover trykt.
 
 
 
Efter forholdsvis sen morgenmad, tager vi to speedbåde ud til et par koraløer. Og altså hovedparten af øerne er vulkansk basalt, som nogle muslinger har boet - og bor - i og ude i havet lever koralerne så, og når de er døde kan de skylle i land. Vi fandt koraler, spiste fisk og krabber – de spises med skal - lidt specielt, drak kokosnødder.
 
Hjemme igen tager vi færgen tilbage til Teknaf, og bussen tilbage til Cox Bazar. Turen er snart slut - desværre.

 
Sidste dag starter vi på fiskemarkedet, her er masser af både, og masser af fisk – rokker, hajer, sværdfisk, og så meget andet godt, Det er spændende at se på. Og til sidst når vi lige et besøg på et buddhistisk kloster. Det er underligt, man også rart, at opleve et fredfyldt og stille sted her midt i den urolige by.
 

Vi tager fly tilbage til Dhaka. Kører til vores hotel og pakker om – og her er min tålmodighed lige ved at slippe op. Jeg er ved at pakke om, et stort publikum, af bengaler, overværer min ompakning. På et tidspunkt er der en dame som begynder at flytte om på tingene i min kuffert – og for første gang snerrer jeg efter en bengaler: ” I want to do it myself:”
Vi nåede flyet til Danmark i god tid, og når endda et besøg i Den Nordiske Klub i Dhaka. På første flyvetur til Doha, var der ikke fyldt i flyet, og jeg fik min nattesøvn liggende på tre sæder – det var dejligt.

D. 26. november landede vi i Kastrup. Hvor er her dog mørkt og koldt. Glæder mig til at rejse tilbage til Bangladesh i efteråret.
Det har været en fantastisk tur.

Kærlig hilsen, glædelig jul og godt nytår til alle.
Bodil

1 kommentar:

  1. Kære Bodil
    Dejligt at læse dine beretninger og om dine oplevelser i Bangladesh :-)
    Vi kan hilse igen fra Jhorna - og var med til hendes søsters bryllup medio december.
    Mange hilsner, Ole Michael

    SvarSlet