Tre piger fra Bweranyange.

fredag den 21. februar 2014

Så går det atter sydpå.

Denne gang går turen til Mozambique. Der er langt – først tre timer til Kastrup lufthavn – derefter to timer til Paris, og så godt 10 timer til Johannesburg i Sydafrika – derefter omkring 9-10 timers kørsel til Malelane  - stadig i Sydafrika - hvor vi overnattede på et flot lille hotel.

Tirsdag nåede vi grænsen mellem Sydafrika og Mozambique. Det var en voldsom kontrast. Vi havde kørt gennem kæmpestore majsmarker, set både kul og guldminer på vores tur – faktisk havde man på fornemmelsen, at man kørte i Sydeuropa eller USA. Men så kørte vi ind i Mozambique – så kom vi til Afrika!

Her er små boder langs vejen – lavet af lidt rafter og et stykke hullet plastik. Her sælges alt muligt, bananer, sko, elektronik, mad, tøj, cola og Fanta, kun fantasien sætter grænsen. Igen, tirsdag kørte vi mange timer og fik de fleste af vores oplevelser via bilruden.  Men hen under aften, og efter mange timer på landevejen nåede vi endelig til Honey Pot – et hyggeligt lille sted med hytter. Her skal vi bo det meste af tiden i Mozambique.

Efter en god nats søvn – vi fik lov til at sove længe - der var først morgenmad klokken 7!! Her i Mozambique er man nødt til at bruge de kølige timer om morgenen til at arbejde og opleve noget – lidt op ad dagen bliver det simpelthen alt for varmt.

På WutomiAgri blev vi modtaget med dans og sang. Efter rundvisning og byggemøde gik vi i gang – med kaffen og bollerne.  Nå ja, der skulle også arbejdes lidt. Vi skal bygge en svinesti, lave et skilt og strikke med nogle afrikanske damer. Vi startede med svinestien – udgravninger, blanding af beton – jeg kommer til at save jernstænger – Efter ganske få minutter stod der en ung afrikaner, og ville overtage arbejdet, det er ikke kvindearbejde! Så var jeg kun ”hold ved montør”. Spændende, at møde medarbejderne på skolen.  Torsdag besøgte vi et katolsk børnehjem - med kun få børn – det var spændende, og noget af en kontrast til det børnehjem som jeg var på i Honduras. Vi besøgte også rismarker lavet af kineserne, spiste på restaurant og meget andet.

I dag skulle vi undervise i strikning og hækling på landbrugsskolen, det var spændende om der var nogle der havde lyst til at være med. Det var der! - Der kom 6 kvinder. Der sad vi så - 5 kvinder fra Danmark og 6 kvinder fra Mozambique - og strikkede sammen under et stort skyggefuldt træ. Det var hyggeligt!! Kvinderne er gode til at lære at strikke og hækle – efter kort tid gik snakken og sangen lystigt.

I eftermiddag har jeg købt ny bil! Nogle vil vide,
at det har jeg snakket om i længere tid. Jeg regner med at putte den i kufferten hjem. Der kommer et billede af bilen – når jeg kommer hjem.

Og så de flotte fuglereder fra væverfuglen.